Interní vzdělávání 2006-2008 projekt Oleandr
Průběh realizace projektu 2006-2008
Projekt zaměřený na rozvoj interního týmu i týmu lektorů s názvem Zvyšování odborné způsobilosti a profesionality lektorů, konzultantů a zaměstnanců společnosti EXPERTIS PRAHA, spol. s r. o., začal 1. 8. 2006 a skončil 31. 8. 2008. Hlavní aktivity projektu byly:
Vstupní workshop, který orámoval jednotlivé kurzy a vtiskl jim ucelenou podobu, se uskutečnil 11. 9. 2006. Zúčastnila se jej skupina lektorů a zaměstnanců, která projevila o program zájem. Došlo ke shodě na očekávaných přínosech, byla stanovena pravidla pro organizaci projektu a zapojení jednotlivých. S ohledem na preference účastníků, jejich motivaci a reálné časové možnosti došlo k
úpravě harmonogramu projektu. Vzdělávací programy jsme rovnoměrně rozložili do dvou let.
Manažerský kurz
se realizoval jako výjezdní dvoudenní modulový kurz pro management a lektorský tým o celkové dotaci 8 dní.
Vítězem výběrového řízení se dle stanovených kritérií stal Masarykův Ústav Vyšších studií (MÚVS) při Českém Vysokém Učení Technickém. Kurz jsme interně nazvali MiniMBA o managementu firem.
1. modul proběhl v termínu 8. - 9. 5.2007 na téma Strategie a řízení změny, podnikatelské prostředí. Přednášel Vladimír Měkota, ředitel strategie a rozvoje řízení Letiště Praha.
Ve 2. modulu v termínu 10. - 11. 7. 2007 došlo k úpravě tématu na Úloha manažera, leadership, řízení lidských zdrojů. Přednášel Miroslav Focht téma Leadership, Hana Velíšková téma Řízení lidských zdrojů a Jaromír Prokop téma Řízení změny.
Ve 3. modulu v termínu 15. - 16. 3. 2008 došlo k úpravě tématu na Marketing a finanční řízení. Přednášel Jiří Pavlík, lektor a supervizor MÚVS, jako host vystoupil na závěr Zdeněk Prajs, Brand manager Pivovary Staropramen. Druhý den byl přednášejícím Vlastislav Pánek.
Ve 4. modulu v termínu 24. - 25. 5. 2008 došlo k úpravě tématu na Strategické řízení. Přednášel Alexandr Junek, lektor a supervizor MÚVS.
Andragogika
byl docházkový kurz pro lektorský a interní tým, realizovaný formou vzdělávacích modulů, které byly diferencované podle obsahu o celkové dotaci 5 dní.
První modul na téma Základní paradigmata a terminologie andragogiky se konalo 4. 1. 2007 v Čechticích. Stěžejní základní témata přednesl zkušený lektor Dominik Dvořák, část vedla naše odborná konzultantka a lektorka Zuzana Beňová. Pro účastníky projektu byl zřízen společný elektronický prostor knowledge báze na www.expertis.cz, který jim umožnil přístup k elektronické podobě materiálů a know-how z různých míst (lektoři školí) v různou dobu.
Na základě námětů od účastníků jsme oddělili vzdělávání skupin lektorů a konzultantů od vzdělávání interních zaměstnanců. Tato změna napomohla lepšímu zacílení obsahu kurzů s ohledem na roli účastníků při vzdělávání dospělých.
Vzdělávacích cílů Kurzu Andragogiky tak bylo dosaženo efektivněji. Zároveň vznikly 2 menší a tím pádem interaktivnější skupiny účastníků.
Druhý modul pro lektory a konzultanty na téma Trendy ve vzdělávání ve firmách, Integrace znalostí do praxe proběhl 10. 3. 2007 v hotelu Akademie Naháč. Lektorkami byly Jana Vejsadová a Zuzana Beňová.
Druhý modul pro interní tým proběhl 21. 5. 2007 v Hotelu Meritum - Praha Ruzyně. Téma bylo upřesněno na Cesta k rozvoji - Typy rozvojových a vzdělávacích akcí, Kdo je trenér, kouč, konzultant a moderátor, Podpůrné materiály pro vzdělávací akce. Lektorovala garantka Zuzana Beňová.
Takto rozdělený kurz byl hodnocen pozitivně, rozhodli jsme se pokračovat v oddělení lektorského a interního týmu.
Třetí modul pro interní tým proběhl 5. 11. 2007 v prostorách příjemce na téma Styly učení a individiualizace. Lektorovala garantka Zuzana Beňová.
Třetí modul pro lektorský tým se uskutečnil 10. 11. 2007 v hotelu Karlík na téma Styly učení a individiualizace. Hostem byl pan Bohumír Fiala, průvodcem a druhým lektorem setkání byla Zuzana Beňová.
Čtvrtý modul pro lektorský tým proběhl dne 3. 1. 2008 v Trnové u Prahy na téma Zážitková pedagogika. Hlavním hostem a průvodcem celým kurzem byl Ivo Jirásek, specialista na zážitkovou pedagogiku.
Čtvrtý modul pro interní tým proběhl 17. 3. 2008 v prostorách Expertisu na téma Analýza vzdělávacích potřeb. Lektorovala garantka Zuzana Beňová.
Pátý modul pro interní tým se z vzhledem k povaze tématu uskutečnil výjezdovou formou v termínech 23. 7. 2008 a 26. 7. 2008. Podobně jako u lektorského týmu i zde bylo na základě posunu cílové skupiny v průběhu realizace projektu změněno původně plánované téma kurzu Standardizované postupy pro přípravu a organizaci vzdělávacího kurzu, využití IT na téma 3hvězdičkové versus 4hvězdičkové vzdělávací programy.
Členové interního týmu navštívili 23. 7. 2008 několik zařízení, na kterých si prakticky demonstrovali význam prostředí u vzdělávacího programu.
Pátý modul pro lektorský tým proběhl 24. - 25. 8. 2008 v prostředí hotelu Nová Amerika v Zaloňově u Jaroměře. Na základě posunu cílové skupiny v průběhu realizace projektu bylo změněno původně plánované téma kurzu Standardizované postupy pro přípravu a organizaci vzdělávacího kurzu, využití IT na téma Jak se roztáčí kolo učení, které bylo z hlediska potřeb lektorského týmu aktuálnější. Lektoři si navzájem předvedli celkem 6 ukázek z jejich reálných kurzů, které byly následně rozebírány z hlediska didaktiky vzdělávání dospělých. Průvodcem setkání byla Zuzana Beňová.
Letní škola byla do projektu zařazena pro rozvoj individuálního a týmového zapracování nabytých znalostí a dovedností, konala se dvakrát o celkové dotaci 6 dní.
První Letní škola proběhla v termínu 3.-5. 9. 2007 v areálu hotelu Hrazany. Program byl sestaven jako sled workshopů na zajímavá témata osobnostního rozvoje v kombinaci s pohybovými aktivitami a doplňkovými aktivitami - odborná literatura byla k dispozici.
Druhá Letní škola se uskutečnila v termínu 8. - 10. 7. 2008 v areálu hotelu Hrazany. Program byl bohatý, z hlediska obsahu i forem práce velmi pestrý a zaměřený na vnímání diverzity, konceptu vícečetných inteligencí, významu tvořivosti v práci lektorů i interních pracovníků, podpoře spolupráce, na emoční rozvoj, andragogická témata a proběhl v podobě sledů paralelně probíhajících workshopů, ze kterých si mohli účastníci volit.
Workshopy - metodická setkávání
intravize,supervize lektorů se konaly v 15 metodických setkáních o celkovém časové dotaci 17 dní, na kterých byla podporována tvorba metodik využitelných v praxi, v návaznosti na andragogický a manažerský kurz.
Na 1. metodickém setkání, které se uskutečnilo 16. 10. 2006, bylo dohodnuto, jak bude probíhat práce na metodikách mezi jednotlivými setkáními. Toto setkání bylo zaměřeno na téma 2. Komunikace - konkrétně Prezentační dovednosti. Další společná metodická setkání proběhla na níže uvedená témata:
13. 11. 2006 - Jak metodicky podpořit Potenciál v pohybu, jak organizovat metodická setkání
18. 12. 2006 - Vyhodnocení roku a práce týmů
15. 1. 2007 - Prezentace výstupů metodik
12. 2. 2007 - Metodický tým Komunikace prezentuje
19. 3. 2007 - Vyhodnocení stavu rozpracování metodik. Sdílení zkušeností - metodicky zajímavá zakázka ČEZ.
16. 4. 2007 - Moderátorství technicky a metodicky.
14. 5. 2007 Společné metodické setkání bylo odvoláno. Metodická skupina HR se sešla 9. 5. 2007 odpoledne po ukončení pilotního kurzu managementu v Hotelu Akademie. Metodická skupina Stress management a Komunikace se sešla ve večerních hodinách v rámci téhož kurzu.
15. 10. 2007 Sdílení zkušeností s tvorbou metodik, řešení těžkostí, prezentace metodiky Stress managementu.
18.-20. 11. 2007 Výjezdní metodické setkání v Čejkovicích - dokončování metodik, které v rámci projektu vznikaly.
10. 12. 2007 Jednodenní metodické setkání v prostorách příjemce - dokončování metodik, které v rámci projektu vznikaly.
V prosinci 2007 byla uzavřena metodika Leadeshipu v garancí Zuzany Beňové, v lednu metodika Komunikace v garanci Vladimíra Jelena.
18. 1. 2008 Výjezdní metodické dvoudenní setkání ve Velkém Meziříčí - dokončování metodik, které v rámci projektu vznikaly.
4. 2. 2008 Diskuze a dokončování metodik, které v rámci projektu vznikaly.
1.-2. 7. 2008 výjezdní dvoudenní metodické setkání týkající se hlavně metodik zaměřených na manažerské dovednosti (metodiky Leadership, Řízení, strategie změny a Management inovací).
7. 7. 2008 metodické setkání přímo předcházelo Letní škole v Hrazanech, metodický tým se věnoval dokončování metodik Týmová práce, Kreativní řešení problému a dalším.
Závěrečný workshop
který shrnul jednotlivé kurzy a byl uzavřením a vyhodnocením celého projektu, se uskutečnil 16. 6. 2008 ve vzdělávacím a kulturním centru InGarden v Praze 10. Proběhla zde prezentace metodik vytvořených v rámci projektu. Projekt byl projekt hodnocen jako příležitost k setkávání, nejvýše byly hodnoceny zejména Letní školy - v této podobě vzdělávání formou intenzivního vzájemného setkávání by všichni účastníci chtěli pokračovat, dále Andragogika a metodická setkání. Účastníci se shodli na tom, že projekt díky těmto aktivitám zvýšil sdílení slovníku a standardů práce lektorů i interního týmu, schopnost aplikovat zajímavé prvky do vlastní lektorské činnosti, přinesl nové inspirace pro praxi. Během projektu se účastníci zdokonalili zejména v technikách vzdělávání dospělých, poznali nové přístupy ke vzdělávání, zvýšil se význam chápání prvku různorodosti, ale došlo i k většímu ohledání předmětu podnikání firmy, rozšíření obzoru a stmelení jak lektorského, interního týmu, tak obou navzájem. Koncepce, organizace i přínos projektu pro další práci byl velmi kladně hodnocen.
tisk stránky